Teman Setia Ku

Jom kita Kongsi Mencari Ilmu Hingga Ke Hujung Nyawa

Ahad, 16 Disember 2012

Perkembangan JaninUsia 6 Bulan

Pada Usia Ini..
Janin masih sangat kecil. Garis-garis sudah nampak pada telapak tangan dan ujung-ujung jarinya. Sistem pendengaran mulai berkembang walaupun belum sepenuhnya berfungsi. Proses pembentukan tulang terus berlanjut sehingga tulang janin semakin kuat. Panjang janin 33 cm dan beratnya 570 gram.
Janin sudah tidak boleh bergerak bebas, kerana seluruh ruangan dalam rahim telah penuh. Janin akan berada dalam posisi meringkuk, dengan tangan didepan dagu dan kaki di depan dada. Walaupun sistem organ belum berfungsi sepenuhnya, namun janin mampu mendengarkan suara-suara dari luar, dan mampu merasakan apa yang dirasakan ibu. Bila ibu merasa stress, cemas, kesal sedih atau bahagia,janin akan merasakan hal yang sama. Keadaan ini disebabkan hormon adrenalin yang diproduksi ibu dapat menembus plasenta sehingga mempengaruhi kondisi emosi bayi. Si ibu dapat merasakan bagian-bagian tubuh janin yang berlainan dengan menyentuh dinding perutnya. Otot rahim ibu meregang dan kadang ibu merasakan sakit di bahagian perut.

Perkembangan Janin Minggu ke-21


Pada minggu ini, berbagai sistem organ tubuh mengalami pematangan fungsi dan perkembangan. Dengan perut yang kian membesar dan keseimbangan tubuh yang terganggu, belum masanya lagi boleh melakukan kerja2 berat yang kemungkinan  besar menganggu kesihatan ibu. Hindari juga olahraga peregangan ataupun yang bersikap kompetitif. Anda akan merasakan lebih banyak gerakan janin sekarang kerana bayi semakin aktif.

Perkembangan Janin Minggu ke-22


Janin mulai sadar akan lingkungannya dan janin akan merasa tenang ketika mendengarkan suara dan sentuhan anda di perut. Tubuh Janin mulai memproses sel darah putih. ini penting untuk Janin dalam melawan penyakit dan infeksi.
Di usia ini pula kelopak mata mulai menjalankan fungsinya untuk melindungi mata dengan gerakan menutup dan membuka. Jantung janin yang terbentuk di minggu ke-5 pun mengalami “modifikasi” sedemikian rupa dan mulai menjalankan fungsinya.

Perkembangan Janin Minggu ke-23


Panjangnya sekitar 23 cm. Sekarang ukuran kepalanya sudah sesuai dengan tubuhnya. Saat ini janin dapat dilihat  sama seperti masa akan di lahirkan kelak, tapi lebih kecil dan kurus. Anda dapat mendengarkan debar jantung bayi  dengan stetoskop.(letakkan stetoskop langsung di perut).pertumbuhan otak saat ini sangat cepat.
Kulitnya masih nampak keriput kerana kandungan lemak di bawah kulitnya masih belum banyak . Namun wajah dan tubuhnya secara keseluruhan amat mirip dengan penampilannya sewaktu ia akan dilahirkan nanti. Hanya  rambut lanugo saja yang menutup   
tubuhnya yang kadang2 berwarna lebih gelap di usia kehamilan ini.

Perkembangan Janin Minggu ke-24


Pendengaran Janin sudah terbentuk sempurna. Janin akan bergerak bila mendengar suara atau muzik dari luar. Begitu juga ia akan menunjukkan respon khas saat mendengar suara-suara bising atau teriakan yang tak disukainya. Janin membentuk pola  masa tidur dan masa bangun. Anda akan dapat merasakan  janin bergerak terus, dan saat terdiam. Kelopak-kelopak matanya kian sempurna dilengkapi bulu mata.


Sumber : bidanku.com

Tiada ulasan:

Iklan sana sini

MENARIK

PILIHAN TERBAIK

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Anie